Evenimente

RETROSPECTIVA RADU GABREA

ICR New York

17 – 19 octombrie 2014


O POVESTE DE DRAGOSTE, LINDENFELD (2013)

Sinopsis

În Frankfurt-ul anului 2005, Ulrich (Ully) Winkler, preşedintele unei mari companii (personaj principal interpretat de Victor Rebengiuc, aflat la prima colaborare cu Radu Gabrea), vede la televizor un reportaj despre un fost sat german din Banat. Acesta este Lindenfeld, în care Ully se născuse şi trăise până în 1945.

În prezentul acţiunii, la şase decenii după ce a fugit în Germania şi a început să facă avere, străduindu-se să-şi şteargă din memorie legăturile sale cu România, Ully este puternic marcat de imaginile văzute, aşa că decide împreună cu Boris, vechiul său servitor şi prieten credincios, să plece în secret la Lindenfeld. Acolo o regăseşte pe Helga, iubita sa din cruda tinereţe (interpretată la maturitate de Victoria Cociaş).

Ceea ce urmează este o poveste dulce-amară, plină de nostalgie, candoare și momente tragicomice.

MOSTENIREA LUI GOLDFADEN (2004)

Sinopsis

Povestea fascinanta a poetului si dramaturgului Aavram Goldfaden, supranumit Shakespeare-ul evreilor, cel care a intemeiat primul teatru evreiesc profesionist si a carui influenta e prezenta si astazi.

Filmul este o plimbare muzicală prin istoria teatrului idiş. Din cramele din Moldova până pe scenele de pe Broadway, acest documentar este o celebrare a muzicii teatrului idiş, a rolului său în cultura evreiască-americană, precum şi a lui Zalmen Mlotek, o autoritate în sfera muzicii populare şi a teatrului Klezmer, recunoscută internaţional.

Crescut într-o familie vorbitoare de idiş renumită pentru colecţia lor de cărţi cu cântece idiş, Zalmen Mlotek a reprezentat o forţă inovatoare în introducerea pieselor de teatru idiş contemporan în comunităţi din întreaga lume. El este director artistic la Teatrul Idiş „Folksbiene Theatre”, cea mai veche scenă de teatru idiş din lume, fondată în 1915. Filmul prezintă muzica, interpreţii şi poveştile teatrului idiş, folosind fotografii rare de arhivă, înregistrări şi perspective personale ale câtorva personalităţi contemporane: Zalmen Mlotek, Itzik Gottesman, Nahma Sandrow, Golan Ofer, Yale Strom, Harry Eliad, Carol Markovitch, Alyssa Pia Quint, Moshe Yassur, Iacov Bodo, Elisabeth Schwarz, Eleanor Reissa, Sandler Gera, Ioan Holban.

MANUSI ROSII (2010)

Sinopsis

Filmul Mănuşi roşii este o adaptare a best-seller-ului cu acelaşi nume al scriitorului Eginald Schlattner, şi prezintă ancheta la care a fost supus tânărul student sas Felix Goldschmidt, victimă a campaniei masive de arestări dezlănţuită de “Securitatea română” în anii ce au urmat revoluţiei din 1956, din Ungaria.

După înăbuşirea revoluţiei din Ungaria de către tancurile sovietice (noiembrie 1956), puterea comunistă din România, de teama unor evenimente similare, a trecut la arestări masive şi organizarea de procese. În special în Transilvania, unde printre reprezentanţii populaţiei române, maghiare şi germane se răspândise ecoul celor întâmplate în ţara vecină şi exista pericolul ca situaţia politică să scape de sub control, ”securitatea” a dezlănţuit o campanie masivă de arestări.

Una dintre victimele acestei campanii este şi tânărul de origine săsească, Felix Goldschmidt, student la o universitate clujeană şi conducătorul unui cenaclu literar.
In ciuda rezistenţei sale iniţiale, prin presiune psihică, tortură, umilire repetată şi intimidare acesta devine instrument docil al organelor de represiune, martor al acuzării împotriva unor prieteni ai săi scriitori, trădându-şi până la urmă şi propriul frate.

 

DINCOLO DE NISIPURI (1973)

Despre film

Dincolo de nisipuri, in regia lui Radu Gabrea a intrat în producţie în anul 1972. Filmările au avut loc în toamna şi iarna aceluiaşi an, în zona Brăilei şi la Brăneşti. În ianuarie 1973, filmul era gata pentru vizionare.  Pe 17 februarie 1973, cu două zile înainte de premiera filmului „Dincolo de nisipuri”, Nicolae şi Elena Ceauşescu urmăreau atenţi la televizor filmele realizate despre recenta lor călătorie. Un trailer ciudat, cu ţărani strigând confuz după dreptate, le-a atras atenţia celor doi şi au cerut să vadă pe loc filmul. L-au interzis pe motiv că regizorul şi-a bătut joc de revoluţie. Actiunea filmului este plasata in perioada 1934-1948. După mai mult de un an, suferind modificări majore cerute de cenzura de partid, filmul a avut premiera, în mai 1974.

In acelasi an a fost selecţionat la Cannes la Quinzaine des Realisateurs, fiind apreciat ca „Cel mai bun film romanesc al anilor 70”.

Anul acesta (2014), regizorul Radu Gabrea a revenit asupra peliculei şi a eliminat pasajele din off impuse de cenzură. Asa se face ca, după 41 de ani, „Dincolo de nisipuri” a putut fi vazut în varianta necenzurată.


Sinopsis

In zona Brailei, dramele sociale si pasionale au un final care nu poate fi evitat nici chiar atunci cand eroii filmului cred ca pot detasa de realitate “dincolo de nisipuri’.
Ecranizare dupa romanul “Ingerul a strigat” si dupa nuvela “Dincolo de nisipuri” de Fanus Neagu.
Acțiunea este plasată în anii 1934 – 1946, în mediul rural din zona Brăilei și din port, punctată de drame sociale și pasionale, al căror sfârșit implacabil nu poate fi evitat de eroi, nici chiar atunci când cred că se pot abstrage realității „dincolo de nisipuri”.

Filmul este „drama născută din amărăciune și dintr-o iraționalitate anarhică, a unei conștiințe confuze, a cărei tresărire finală spre lumină se arată a fi prea târzie față de moartea grăbită să pună capăt unui fel de a trăi potrivnic istoriei” – Florian Potra.

 

COCOSUL DECAPITAT (2007)

Sinopsis

Cocosul Decapitat este o poveste emotionanta si dureroasa despre maturizare intr-o perioada de schimbari extreme.
In anii celui de-al doilea razboi mondial (1941-1944), tihna orasului Fagaras din inima Ardealului se destrama, prieteniile se rup, dusmaniile rabufnesc. Felix Goldschmidt (16 ani) este fiul unor intelectuali burghezi, citit si cultivat, generos si idealist, framantat de dilemele si prefacerile specifice pubertatii. Hans Adolf Bediner, “proletarul” filmului, fiul cosarului din oras, este un tanar cu puternice complexe sociale, patruns de ideologia nazista, pentru care este gata sa-si sacrifice fara scrupule prietenii.
In ziua de 23 august 1944, Felix Goldschmidt isi asteapta colegii de clasa la petrecerea de absolvire a scolii. Totusi, sarbatoarea traditionala la care fiul unui saxon avut, etnic german, din Siebenburgen si-a invitat prietenii, va marca o despartire mult mai importanta decat despartirea de scoala: in ziua respectiva, martor al avansarii Armatei Rosii, regatul Romaniei se desparte de aliatul sau de multi ani: Germania nazista.
Pentru grupul etnic german al saxonilor din Siebenburgen, dintre care multi erau amestecati intr-un pact nefericit cu socialistii nationalisti, acest lucru a insemnat sfarsitul povestii lor de mare succes in ceea ce priveste imigrarea la poala Carpatilor, ce a durat 800 de ani.
In mijlocul evenimentelor dramatice din acea zi se afla Felix Goldschmidt – impartit intre Tineretul German Nationalist si confirmarea sa evanghelica, si in plus torturat de problemele adolescentei; si cei trei prieteni ai sai: evreica Gisela care este exmatriculata de la scoala germana, Hans Adolf, fiul cosarului si cel mai bun prieten al sau, care il tradeaza din gelozie, precum si Alfa Sigrid, fiica cocheta si depresiva a unui nobil saxon,  careia ii place sa seduca baietii si sa ii faca sa se certe unii cu altii.

CALATORIA LUI GRUBER (2009)

Sinopsis

„Călătoria lui Gruber” este un film -drama regizat de Radu Gabrea in 2008, a carui actiune este plasata in Al Doilea Razboi Mondial, in timpul Holocaustului din Iasi (pogromul din Iasi).
 
Filmul se concentreaza asupra unui scriitor italian, Curzio Malaparte, fost membru al partidului fascist italian, Malaparte este delegat pe frontul rusesc pentru serviciul de stiri italian si calatoreste in Romania, in iunie 1941, impreuna cu Freitag, colonel in  Wehrmacht si comandantul adjunct  al garnizoanei locale din Romania.
Malaparte sufera de o alergie grava si este trimis sa-l consulte pe Dr. Josef Gruber din Iasi, un medic alergolog de clasa internationala, numai ca acesta nu e de gasit.

Suferind teribil din cauza alergiei, Malaparte incearca disperat sa il gaseasca pe medicul despre care afla ca a a fost capturat. In timpul cautarii, el intalneste situatii socante din Holocaustul impotriva evreilor din oras. Mai tarziu, el impartaseste aceste lucruri intr-o maniera foarte critica, in romanul sau, Kaputt.

Wehrmacht-ul trecut printr-o revizuire capitala in anii 1930 si odata cu venirea la putere a nazistilor, acesta s-a extins foarte mult. Ceea ce urmeaza este o imagine de ansamblu asupra Wehrmacht-ului.

TREI ZILE PANA LA CRACIUN (2012)

Sinopsis

Docu-drama TREI ZILE PÂNĂ LA CRĂCIUN este o cronică detaliată, bazată pe mărturii, documente, reconstituiri şi imagini de arhivă, a ultimelor trei zile ale cuplului Elena şi Nicolae Ceauşescu înainte de executarea lor în ziua de Crăciun a anului 1989.

În ultima sa noapte ca stăpân absolut al ţării, Nicolae Ceauşescu rămâne în sediul Partidului Comunist, pentru a coordona represiunea. Nu doarme mai mult de trei ore. Dimineaţa, pe 22 decembrie, de teamă să nu fie linşat de mulţimea care forţează intrarea în clădire, Ceauşescu acceptă să fie evacuat cu elicopterul. Odată ridicat în aer, devine însă prizonier al celui pe care tocmai îl numise la comanda Armatei: generalul Stănculescu.

Fuga lui Ceauşescu este un amestec de improvizaţie, trufie, absurd şi disperare. Bătrânul stalinist caută un refugiu nu pentru a-şi salva pielea, ci pentru a organiza revenirea la putere. Are aproape 72 de ani, dar nu poate renunţa la calitatea de „cel mai iubit fiu al poporului”. Elicopterul îl duce mai întâi la Palatul de la Snagov, de unde Ceauşescu se interesează, telefonic, unde e linişte în ţară. Decide să zboare în direcţia Piteşti, unde mizează pe câteva divizii de blindate şi pe comandanţi loiali. Solicită două elicoptere de escortă, dar acestea refuză să se ridice de la sol. Pilotul bimotorului său, un Dauphin, îl abandonează într-un lan de orz, pe marginea şoselei Bucureşti – Târgovişte, în apropierea oraşului Titu. În scurt timp, „iubitul conducător” va da nas în nas cu poporul său.

De ce au refuzat ofiţerii de la Târgovişte să-i suprime fără proces pe dictatorii fugari? Au avut două mari temeri: că vor fi la rândul lor executaţi, pentru ştergerea urmelor, sau că ulterior vor fi judecaţi pentru crimă. Aşa s-a ajuns la soluţia unui proces sumar, decis la Bucureşti şi pus în scenă la Târgovişte. Un proces cu verdictul dinainte stabilit: condamnarea la moarte a dictatorilor fugari şi executarea imediată a sentinţei. Aşa s-a ajuns ca Nicolae şi Elena Ceauşescu să fie împuşcaţi „ca nişte animale sălbatice”, aşa cum avea să se exprime Mihai Gorbaciov în aprilie 2010, la prima sa vizită în România postcomunistă. Execuţia a avut loc pe 25 decembrie 1989, în ziua de Crăciun.

UN BARBAT CA EVA (1984)

Sinopsis

Într-o casă părăsită, regizorul EVA, filmează o adaptare a celebrului roman „Dama cu camelii”. Echipa şi actorii trăiesc în aceeaşi casă, într-o mizerie „comunitară” tipică anilor 60”, a anilor hippy.

Pe măsură ce filmarea înaintează, frumosul, decorul de basm, îndepărtează tot mai mult realitatea sordidă. Dar în echipă colcăie contradicţiile şi conflictele. Regizorul, la începutul filmului, împreună cu Gudrun, actriţa principală, se îndrăgosteşte de actorul care joacă rolul lui Armand Duval, rolul din adaptarea celebrului roman “Dama cu camelii”. Remarcabil prin discursul narativ atent la mai multe planuri, filmul german al regizorului Radu Gabrea este o splendida reverenta catre excentricul regizor al noului val german, Fassbinder.

„This remarkable picture cries out to be seen”Sunday Telegraph

„A stunning performance… a blood-curdling homage! A hypnotic, unortodox, appropriately profane paean to Fassbinder. A seriously daring contemplation of one of the most gifted, most troubling, most original film makes of his time”New York Times

„A cinematic mind-boggler! A descent into the peculiar Germanic orgy of Fassbinder’s fevered genius”New York Post

“A splendid, infectiously amoral performance! Casting a woman as ‘Fassbinder’ was a brilliant stroke. The film wallows in enjoyably trashy effects”The Village Voice

“A tour of force portrait by Eva Mattes which must rank as one of the most impressive sex crossovers in screen history!” New York Daily News

 “Brilliantly conceived and executed, ‘A Man Like Eva’ is one of the most tantalizing films I’ve seen in a long time”Manhattan Arts

 

EVREI DE VANZARE (2012)

Sinopsis

Un documentar incitant, care abordează un subiect inedit – „cea mai mare operaţiune prin care un stat şi-a vândut propriii cetăţeni, petrecută până azi în Europa”.

În 1974, un pasager român cu paşaport diplomatic s-a îmbarcat pe aeroportul din Zürich într-un avion cu destinaţia Bucureşti. Zborul a decurs fără evenimente. Însă, odată ajuns la Bucureşti, diplomatul a realizat cu groază că una dintre valize – primită de la o veche cunoştinţă, cu puţin timp înaintea plecării – îi lipsea. Diplomatul era generalul M., şef de divizie la Direcţia Generală de Informaţii Externe, ramura de spionaj a temutei Securităţi. Iar cunoştinţa care îi dăduse valiza era Shaike Dan, consilier de rang înalt al mai multor prim-miniştri israelieni şi unul dintre cei mai respectaţi agenţi ai sistemului de informaţii externe al Israelului. Valiza conţinea un milion de dolari, bani daţi lui M. pentru a permite ca un anumit număr de evrei să emigreze în Israel. Întâlnirea de la Zürich este doar un episod din istoria organizării de către guvernul român, în timpul anilor postbelici, a unui anumit tip de comerţ cu fiinţe umane, unul dintre cele mai mari din întreg secolul XX: vânzarea evreilor români către Israel.

RUMENYE, RUMENYE (2006)

Sinopsis

Regizorul Radu Gabrea calatoreste la New York pentru a investiga un anumit aspect al muzicii klezmer – doina romaneasca. Fara a pierde prea mult timp cu istoria emigrarii evreilor din Europa de Est, regizorul ataca direct subiectul si emite o teorie care onoreaza aceasta latura lirica si melancolica a muzicii klezmer. Prin interviuri cu muzicieni si experti in domeniu, incluzandu-i pe Yale Strom si Elkisabeth Schwartz, Radu Gabrea exploreaza influentele reciproce dintre muzica romaneasca, cea tiganeasca si cea evreiasca din Romania acelor vremi. Similitudinile cu doina romaneasca, dar si natura autentic evreiasca a doinei klezmer, izvorate din moduri muzicale ce se gasesc in muzica de sinagoga, sunt expuse cu maiestrie. Alaturi de analize scolastice revelatoare, interpretari de muzica in direct aduc filmul la viata.